fredag 8 november 2013

Det du alltid har fått

Idag har jag funderat på hur lätt det är att halka in i rutiner. Det är bekvämt att göra saker på samma sätt som tidigare. Man behöver inte fundera så mycket och man vet att man inte riskerar allt för mycket – sannolikt blir resultatet ungefär som förra gången.

Rutiner är just därför ett mycket kraftfullt verktyg. En god rutin eller vana är värdefull då den upprätthåller ett bra beteende utan allt för mycket energiåtgång. Tyvärr fungerar det likadant med dåliga rutiner och ovanor - de upprätthåller ett dåligt beteende utan allt för mycket energiåtgång. Att ändra på en rutin kräver mycket mer än att upprätthålla den.

http://www.flickr.com/photos/vintagechica/4811650713/

Dåliga rutiner är dock inte världens undergång – de går trots allt att ändra. Men för att göra det krävs två saker.
  1. Först och främst krävs "sjukdomsinsikt". Alltså att man själv förstår att det man gör inte leder till önskat resultat.
  2. Beväpnad med insikten krävs sedan handling. Man behöver göra någonting annorlunda. Kanske orkar man inte lösa hela problemet på en gång, men man måste i alla fall göra någonting annorlunda. "If you do what you've always done, you'll get what you've always gotten."
I min erfarenhet kommer ofta sjukdomsinsikten tillsammans med en vilja att förändra. Man känner sig plötsligt full av energi och har bestämt sig för att "Nu är det dags! Idag börjar jag mitt nya liv!" Väntar man sedan en vecka eller två har denna energi vanligtvis försvunnit, så det gäller att smida medan järnet är varmt.

Det bästa man kan göra med detta energi-tillskott är därför underlätta för en själv att hålla fast vid förändringen även efter den första energin har försvunnit. Har du problem med att du småäter sötsaker? Använd din energiska period till att rensa huset på onyttigheter och köpa in något nyttigare att ta när suget dyker upp. Struntar du i att träna för att det är svår att motivera sig till att packa gym-väskan på morgonen? Packa den kvällen innan när du förmodligen bättre kan inse de positiva effekterna av att träna.

Hur gör du för att bryta en dålig rutin?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar